mangga ad

Thursday, October 7, 2010

Rezeki Josiah Ng

“AKHIRNYA saya boleh nyanyikan lagu Negaraku,” kata Josiah Ng selepas menang pingat emas berbasikal Keirin di Kompleks Sukan Indera Gandhi, semalam.

Meskipun memenangi pingat emas selepas kemenangan rakan senegara, Azizulhasni Awang dibatal kerana didakwa menghimpit peserta lain, Josiah tetap bangga dengan kejayaannya itu.

“Azizulhasni sebenarnya yang lebih layak menang acara ini kerana daripada pandangan saya, dia tidak melakukan sebarang kesalahan.

“Saya lebih rela menang pingat perak kerana beliau berhak untuk membawa pulang pingat emas itu.

“Dalam keirin, tolak-menolak berlaku dalam perlumbaan semalam satu perkara biasa.

“Situasi sama pernah saya alami di Kejohanan Dunia tahun lalu dan tahu bagaimana perasaan Azizul. Namun, kali ini saya lebih bernasib baik kerana meskipun menamatkan perlumbaan di tempat kedua, saya dinobat sebagai juara perlumbaan itu.

“Mungkin inilah masa manis untuk saya selepas mengharungi pelbagai kekecewaan,” katanya.

Insiden itu meragut harapan Malaysia menamatkan acara kierin itu dengan pingat perak dan emas.
Pingat perak acara itu dihadiahkan kepada pelumba England, David Daniel manakala peserta New Zealand, Simon van Velthooven memenangi pingat gangsa.

Kemenangan itu umpama menjawab kritikan negatif sesetengah pihak yang dilemparkan kepada Josiah.

“Saya tak kisah dikritik tapi biarlah yang membina. Namun, ada pihak yang bertindak keterlaluan hingga membuat dakwaan keterlaluan. Saya sayangkan Malaysia dan akan melakukan apa jua untuk negara.

“Kini saya mahu terus menyumbang keringat untuk menjulang sukan berbasikal negara. Jangan harap saya berhenti kerana saya percaya mampu menyumbang untuk empat hingga enam tahun lagi,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails